torsdag 29 april 2021

82. John Ajvide Lindqvist: Hon


Ett tag läste jag allt av John Ajvide Lindqvist i samma takt som det kom i pocket, men så kom jag ifrån den vanan, och nu tror jag att jag har ett halvdussin böcker att komma ikapp med. Men det är ju egentligen ett angenämt problem. Den här novellen är alldeles färsk och finns - än så länge, är kanske bäst att tilllägga - bara i ljudversion. Han läser själv och det gör han utmärkt, bättre än nästan alla andra författare som läser in sina egna verk.

Kanske är inte det här hans bästa opus - det är en aningen för traditionell spökhistoria för att det ska nå de verkliga höjderna. Men även när han inte är som bäst är han långt bättre än genomsnittet. Det handlar om ett ungt par som flyttar in i ett nybyggt hus, som visar sig vara hemsökt som vore det betydligt äldre. Med den vanliga reservationen att folk i den här sortens historier beter sig irrationellt genom att stanna kvar och inte ta in på hotell när nattsömnen blir störd tycker jag det har sina fördelar på trovärdighetssidan. Det finns till och med en liten epilog som knyter ihop det hela på ett fullkomligt logiskt sätt - inom genrens egen logik, förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar