måndag 20 juni 2022

47. Babben Larsson: Barbro före Babben


Det här är en memoarbok, som såvitt jag förstår bara finns i den inlästa versionen och bara hos denna ljudbokstjänst. Kanske blir det annorlunda så småningom. Kändismemoarer är ju en populär genre, och föremålet här är folkkärt så det räcker och blir över. (Det var förstås också det som gjorde att jag tog mig an detta; annars är genren inte min främsta.)

Det handlar om barndom, uppväxt och ungt vuxenliv, berättat på ett förhållandevis traditionellt sätt. I kondenserad form hade det kunnat bli ett Sommar i P1, modell 1A. Man får följa med Barbro som växer upp på en gotländsk bondgård som en av två systrar till föräldrar som inte hör till den progressiva kultureliten, utan sköter sitt och jobbar på, utan att alltid förstå hennes behov av att uttrycka sig och vara kreativt verksam. Så småningom kommer hon längre och längre från den miljön, inte minst mot slutet av boken när hon går på Teaterhögskolan.

Mitt intryck är delat. Å ena sidan är det väl berättat på ett sätt som gör att man förstår och sympatiserar med personerna, faktiskt nästan också med hennes mamma, som verkar ha haft det ganska besvärligt med sig själv, och därmed med relationer till andra. Å andra sidan är det en uppväxt och ett vuxenblivande som är intressant egentligen bara för att huvudperson har blivit känd och folkkär. Moppeåkande och tjuvrökande är det många som har ägnat sig åt, både på Gotland och annorstädes. Det gör mig lite motvalls, och det i sin tur ger mig en aning dåligt samvete. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar