söndag 8 februari 2015

14. Bob Hansson: Gunnar


Fram till att denna bok kom ut 2007 var Bob Hansson mest poet, men sedan har han tydligen skrivit flera ytterligare romaner. Jag känner egentligen till honom mest som medverkande i olika mediesammanhang, där han ofta är ganska rolig, tycker jag. Undertiteln "En rolig bok om tråkiga saker" kändes lovande.

Det handlar alltså om Gunnar, änkeman och sjukpensionär ("tråkiga saker") som går tillbaka till sin gamla arbetsplats och jobbar gratis ("rolig bok") för att ha något att göra på dagarna. Tyvärr tycker jag inte att det blir så roligt som jag hade hoppats, även om det inte heller är så sorgligt som det skulle kunna vara med en sådan huvudperson. Lovorden från kritikerna på baksidan förstår jag inte alls; det känns som om vi har läst olika böcker.

2 kommentarer:

  1. Jag lånade denna av Charlott för länge sedan. Minns att jag gillade den mycket då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade kanske för höga förväntningar. En seriös variant av En man som heter Ove tänkte jag mig, tror jag.

      Radera