tisdag 1 september 2015

82. Susan Hill: Kvinnan i svart


Det här var ett alldeles oplanerat lån när jag egentligen hade ett annat ärende till biblioteket. Men det är väl så de har tänkt sig att det (också) ska kunna fungera. Jag fastnade för den eftersom jag hade hört talas om filmen som kom för några år sedan, dock utan att komma så långt som att se den.

Det är en riktig gammaldags spökhistoria som känns betydligt äldre än den är, skriven 1983 (och vad jag förstår översatt till svenska först i samband med att filmen kom). Daily Express har enligt baksidan sagt "Så otäck att hjärtat stannar upp." Det vet jag inte om jag riktigt håller med om, men här och var är det mycket välgjort i sin genre. Det är dimma, ånglok och brasor och synnerligen engelskt när en ung advokat reser till en avsides belägen småstad, där en av advokatbyråns klienter har dött och ska begravas. Förutom att det passerar någon enstaka bil skulle det kunna vara 1800-tal. Jag tänker mig att det kan utspela sig under mellankrigstiden, utan att det - vad jag minns - sägs uttryckligen.

Boken är på bara knappt 150 sidor, ett väldigt trevligt format, som jag konstaterade för inte så länge sedan. Även här är det alldeles lagom för det som ska berättas. Min allmänbildning utökades också med företeelsen martellotorn.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, den är riktigt bra. Tänkte försöka ta mig för att se filmen vid tillfälle också.

      Radera