onsdag 19 september 2018

244. Peter Bergting: Domovoi


Frågan är varför den här fantasyserieromanen fick följa med hem från biblioteket, utöver min allmänna målsättning att bilda mig i seriegenren. Men som jag har konstaterat tidigare, det är nästan inte en genre längre, utan har så många olika inslag att det nästan finns serievarianter av allt som också finns i textform. Fantasy är annars inte min bästa genre.

Här medverkar bland andra en talande katt, magiska ben som ska återföras någonstans, diverse väsen från den slaviska folktron och en ung kvinna som i varje fall till en början verkar relativt vanlig. Jag har svårt att hänga med i alla turerna, men det kan bero på att jag läste för snabbt och inte tog in bilderna ordentligt. Dumt i så fall, för tecknaren är verkligt skicklig på att fånga ljuset i skogen:


vid soluppgången:


och i skymningen:


Mest intressant, när jag började tänka på det, är annars frågan om när det utspelar sig. Eftersom jakterna mest rör sig i Gamla stan i Stockholm och på landet är det inte alldeles lätt att hitta tidsmarkörer, men jag tror ändå att det måste vara några decennier sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar