onsdag 6 maj 2020

90. Rainbow Rowell och Faith Erin Hicks: Pumpkinheads


Det var bloggen Kulturkollo som tipsade mig om den här amerikanska serieromanen. Den är nog avsedd för läsare som är yngre än jag, snarare jämnåriga med huvudpersonerna Josiah och Deja, som går sista året på high school. De jobbar som vanligt på hösten extra på en pumpkin patch, vilket verkar vara ett begrepp i Hallowe'ens hemland, och förefaller vara en sorts säsongsbundet nöjesfält med pumpaanknytning. Där kan man äta diverse pumpaprodukter och förlusta sig, till exempel i en labyrint i ett majsfält.

Jag blev inte helt begeistrad av den här historien. Den påminner för mycket om tonårs-TV, enkannerligen Beverly Hills och Dawson's Creek, som jag i och för sig hade stor glädje av när de sändes, men lite grann har vuxit ifrån. Just Dawson's Creek finns det ett antal beröringspunkter med, inte minst att huvudpersonerna är av olika kön men goda vänner ändå. Och så pratar de lika oavbrutet. Ganska förutsägbart är det också, och jag är ändå inte den som brukar se alltför subtila antydningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar