måndag 7 november 2022

97. Henrik Johansson: Fruktansvärda arbetsplatser jag besökt och de vackra människor jag där mött



Henrik Johansson - eller om det är en jagberättare som har en del gemensamt med honom - har innan den här boken kom ut gjort sådant som många andra gör för att få pengar på kontot. Det innebär mer eller mindre riktiga jobb i storkök och andra sammanhang där utbildning inte spelar någon avgörande roll, men också diverse åtgärder av typen datortek. Samlade på det här sättet, helt kronologiskt och återberättade i den orimmade diktens form, framstår absurditeten. Till det bidrar också den lakoniska humor som interfolierar frustrationen över tillvaron. Ett besök på arbetsförmedlingen kan innehålla repliken "Förmedla mig ett jobb, ers handläggarhet." - i all korthet en antydan om hur man kan känna sig inför en myndighetsperson, som visserligen innehar makt, men verkligen inte befinner sig högt upp i den byråkratiska näringskedjan. Troligen har jag som vanligt läst för fort; jag tror den här boken är en sådan som vinner på att smältas i småportioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar