fredag 11 november 2022

99. John Creasey: The Book of Honour


Den här novellen begrep jag mig inte alls på, möjligen för att jag på grund av sammanhanget väntade mig någon form av kriminalhistoria. Det förekommer visserligen brottslighet, men det är inte alls en berättelse av den sort där en detektiv (eller motsvarande) förväntas ta reda på vem som har begått ett brott och varför. Här utspelar det sig i det fortfarande brittiska Indien, där en engelsman blir god vän med en infödd fattig man och hjälper honom att starta en verksamhet i form av bokförsäljning på gatan. Försäljaren är ung och i familjebildande ålder, och särskilt den äldste sonen har en central roll. Mitt intryck är att det känns mer som ett första kapitel i en roman än som en novell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar