lördag 5 augusti 2023

64. Michael Hoskin (red): The Cambridge Concise History of Astronomy


Det nya normala, s d h, verkar vara att man inte läser hela böcker som kurslitteratur. För min del har detta läsande av kapitel och artiklar gjort att en hel del av min läsning inte ger avtryck här i bloggen. Nu har jag ändå undantagsvis läst en kurs där litteraturen huvudsakligen består av denna bok.

Det är alltså en genomgång av astronomins historia från så långt bakåt i tiden vi vet något om den och fram till om inte idag, så i varje fall så nära nutid att man inte missar så mycket. Det viktigaste som inte finns med är nog Plutos degradering från status som planet till dvärgplanet 2006. I en översiktlig skildring som den här kan man alltid sakna något. För min del hade jag gärna läst mer om den antika astronomin och hur astronomi bedrevs utanför den västeuropeiska kultur som så ofta ställs i centrum. Men någon annan har säkert något annat önskemål, och en rimligt hanterlig bok måste förstås rymmas inom vissa gränser. Mot slutet blir det som så ofta i den här typen av beskrivningar, lite för många namn och lite för få sammanhang, kanske ett sätt att åtminstone inte missa någon avgörande upptäckt. Som helhet duger det här ändå bra som introduktion. Nu ska jag bara ladda för den hemtentamen som snart blir tillgänglig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar