onsdag 9 augusti 2023

65. Christina Wahldén: Sedlighetsbyrån


Christina Wahldén har skrivit för både barn, ungdomar och vuxna tidigare. Hon har på senare år bland annat skrivit en serie deckare som utspelar sig i Australien av alla ställen, men dem har jag inte kommit mig för att läsa, trots att de har omtalats i berömmande ordalag där jag oftast får mina tips i den genren.

Det här är första delen i en ny serie, förstår man, och scenen är östra Gotland under andra världskriget. Det är en spännande tid där mycket kan hända, och möjligen lider den här boken av att det har pressats in lite för många trådar, varav några har bäring på det storpolitiska skeendet, andra inte alls. Huvudpersoner är två polissystrar, en relativt nykommen kategori som fyllde en funktion när kvinnor och barn skulle förhöras, eftersom manliga poliser inte förväntades vara empatiska nog för det (och kvinnor fick inte bli riktiga poliser). De tjänstgör egentligen i Stockholm, men skickas till Ljugarn för att hålla koll på ett pensionat, där det finns omotiverat många unga flickor anställda, samtidigt som det finns mängder med militärer förlagda i trakten. Sedan blir den delen av historien inte huvudsak, för det sker andra brottsligheter som polissystrarna får ta itu med på delegation från Stockholm. De har det inte helt lätt som både fastlänningar och fruntimmer, för nämna ett par av de tillmälen de får kastade åt sig, men de får också oväntad assistans av delar av lokalbefolkningen.

Lite för många trådar är det, som sagt, och författaren är lite för angelägen om att visa hur mycket research hon har gjort. Om det hade trimmats ner hade det kunnat bli riktigt bra, nu är det alls inte dåligt, men på gränsen till om jag kommer att ta mig an nästa del när den kommer. (Det finns vad jag kan se inget datum, men såväl slut som efterord signalerar med viss övertydlighet att det är mer på väg.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar