måndag 23 september 2024

89. Lena Fye: Socionomen som hellre ville vara detektiv


Novellsamlingar kommer i de mest skiftande format. Den här är på ungefär en timme och tjugo minuter och rymmer fem korta berättelser. De relaterar löst till varandra genom anspelningar fram och tillbaka, förutom att de alla utspelar sig på Södermalm i Stockholm och har samma huvudperson. Hon är socionom, men som titeln antyder har hon också en undersökande läggning. Man skulle kunna beskriva henne som något för nyfiken för sitt eget bästa, för hon hamnar i oönskade situationer.

Jag blir inte riktigt klok på genren här, för jag hade väntat mig något mer detektiviskt, även om jag inte tänkte mig att det skulle vara helt realistiskt. Men här förekommer inslag som ‒ om jag inte helt missuppfattar någon premiss ‒ måste placeras inom det övernaturligas ram. Det behöver inte vara dåligt, men varudeklarationen brister en aning. Utan att ägna mig åt det näthat som grasserar i kommentarer/recensioner i ljudboksappen måste jag också konstatera att uppläsaren inte gav mersmak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar