onsdag 17 juli 2013

53. Belinda Bauer: Darkside


För något år sedan läste jag Belinda Bauers första bok, Blacklands (Mörk jord på svenska), och tyckte den var oerhört spännande. Eftersom den då inte hade kommit i svensk pocket och väntelistan var mycket lång på biblioteket lånade jag den på engelska, och därför fortsatte jag med att läsa även denna på engelska.

Historien utspelar sig i samma by som den förra boken, Shipcott på heden Exmoor i sydvästra England. Några huvudpersoner från den förra boken medverkar i mindre roller här, men inte på ett sådant sätt att jag tror man måste ha läst den förra. Heden och byn spelar stor roll som välbeskrivna miljöer, men eftersom det är vinter är det mer snö än dimma, som var föregående boks signum. Jag är lite frågande till omslagsbilden, för särskilt mycket skog verkar det inte finnas i närheten.

Jonas Holly är ensam polis i Shipcott och har normalt inte så mycket brottslighet att ta hand om. När en förlamad kvinna hittas mördad i sin egen säng kommer det mordutredare från stan och tar över. Jonas får enkla vaktuppgifter och hans kännedom om byn och dess invånare tas inte tillvara. Någon skriver anonyma lappar till honom och sätter under hans vindrutetorkare. Mer och mer börjar han ifrågasätta sin egen förmåga att vara till nytta som polis, och den alkoholiserade kommissarien som leder utredningen är inte alldeles säker på att Jonas inte är inblandad på något sätt. Och så blir det förstås fler dödsfall.

Det här är inte den sortens deckare som slutar med att alla överlevande samlas i biblioteket, utan snarare stegras tempot fram till en uppgörelse, där man inte förrän alldeles på slutet vet hur det hänger ihop. Jag kanske är ovan vid den genren, men jag blev genuint överraskad.

3 kommentarer:

  1. Just det - Belinda Bauer ska jag ju läsa något av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller på med trean nu, och de vinner mycket på att läsas i ordning. Börja med Blacklands/Mörk jord, alltså!

      Radera