måndag 12 februari 2018

18. Sun-Mi Hwang: Hönan som drömde om att flyga


Kulturkollos bokcirkel brukar bjuda på blandat innehåll; senast var det Mordet på Orientexpressen och den här gången en sydkoreansk fabel eller vuxensaga, får man nog kalla det. Det här är inte riktigt min vanliga komfortzon vad gäller litteratur, och kanske det är därför jag har svårt att ta till mig den som en seriös vuxenbok. Förmänskligade djur betyder för mig barnbok, men det måste jag försöka tänka bort, och på ett plan förstår jag också att det här egentligen är en allegori över stora livsfrågor som föräldraskap, adoption, tillhörighet, utanförskap och meningen med livet. Lite av ett problem är det också att den gapar över så mycket att det inte blir något riktigt djup någonstans.

Huvudpersonen - eller huvuddjuret måste man väl säga - är en höna med det egentagna namnet Knopp. Hon bor från början i en bur och lägger ägg, men när hon inte längre är produktiv åker hon ut. Då börjar historien på riktigt, när hon försöker skapa sig en egen meningsfull tillvaro, först tillsammans med några andra djur på gården, sedan tillsammans med ett ägg (som blir en and) ute i naturen.

Jag hade inte hittat fram till den här boken på egen hand, och det är förstås charmen med en bokcirkel, oavsett dess form. Eftersom boken är förhållandevis kort, sådär 150 sidor (och med kapitelrubriker och illustrationer mellan varje kapitel som tar fyra sidor), går det fort att läsa, och det är inte på något sätt en kamp att ta sig igenom. Snarare tycker jag kanske att det är lite för enkelt här och var, även om det förstås är en bedräglig enkelhet. Storheten har jag däremot svårt att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar