fredag 26 oktober 2018

258. Åke Hodell: Resan till Rom


Senaste radioföljetongen var en liten nätt sak i två avsnitt plus ett bonusavsnitt. De två avsnitten är ett utkast om när Åke Hodell, då ganska ung och okänd, följer med den lite äldre och betydligt mer kände Gunnar Ekelöf till Rom. Det maskeras som att Hodell får ett personligt resestipendium av Ekelöf, men när fru Ekelöf får ge sin version visar det sig att Hodell mest är med för att Ekelöf ska hålla sig rimligt nykter. Det går sådär.

För mig är behållningen den starka tidsfärg som den här skildringen har. Det går direkt sovvagn mellan Stockholm och Rom, som stannar ett par timmar på flera ställen, så man kan gå ut på stan i till exempel Basel eller Milano för att proviantera - både fast och flytande föda. Och så är Ekelöf klädd i gandhiskynke, som alltså inte är sådan klädsel Mahatma Gandhi hade, utan en ljus överrock. Det hör man inte så ofta nu.

Det tredje bonusavsnittet är ett samtal mellan producenten och inläsaren Helge Skoog, som båda arbetat med Åke Hodell, och det handlade efter min ringa smak lite för lite om just den här inläsningen. Min relation till Åke Hodell hittills har varit att han har varit alltför obegriplig för att jag ska ge mig på honom, men just det här var fullt tillgängligt.

2 kommentarer: