lördag 30 november 2019

331. Kim Yu-jong: Kamelior och andra koreanska noveller


Månadens språk i november är koreanska - inte det mest närliggande eller det som det översätts mest från. Jag hittade den här novellsamlingen av en författare som avled redan 1937, lämnande efter sig bara ett trettiotal noveller.

För det mesta utspelar sig de här berättelserna på landet, bland folk som inte har det så gott ställt. Det är inte direkt eländigt, men de har andra problem än eventuell fattigdom, och jag lämnar läsningen med en lätt obehaglig känsla av att ha fått titta på något som jag helst hade velat vara okunnig om. Det är sådant som hustrumisshandel, dödlig sjukdom och allmän tristess, varav inget hör till mina favoritämnen.

Tyvärr skäms den här samlingen också av ett antal korrekturfel, faktiskt så många att det inte är ett alternativ att inte nämna det.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Som du ser är jag lite sval, men det är säkert en bok som kan ha sina läsare.

      Radera
  2. Synd med korrekturfelen, sånt retar mig :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns lite som egenutgivning, tyvärr.

      Radera