torsdag 7 november 2019

291. Michail Bulgakov: Livets stråle


Michail Bulgakov är väl mest känd för Mästaren och Margarita, som jag minns att jag tog mig igenom med hjälp av instuderingsfrågor påsken 1993. Därutöver har jag också läst hans En hunds hjärta, som handlar om hur en hund förvandlas till människa med läkarvetenskapens beskydd. Den här novellen rör sig i samma genre; här är det en vetenskapsman som upptäcker någon sorts stråle som får fortplantningen att ta sig oanade proportioner, först hos grodor och sedan allt mer avancerade djur. Det avlöper förstås inte riktigt bra, för i litteraturen är det nästan alltid dömt att misslyckas när någon börjar manipulera naturen. För att vara skriven 1925 känns den här historien oväntat modern, och jag tror den passar särskilt bra i sammanhang där litteratur ska diskuteras, som skola eller bokcirkel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar