lördag 7 december 2019

339. Nina Ernst: Att teckna sitt jag. Grafiska självbiografier i Sverige


Lite för långt in på min kurs har jag nu tagit mig igenom hela den här doktorsavhandlingen, faktiskt den första i Sverige som behandlar serier ur ett litteraturvetenskapligt perspektiv. På omslaget är det författaren själv som talar med sina tre fallstudier. Längst till vänster är det Mats Jonsson, som jag faktiskt har läst en del av, om än inte allt. I mitten är det Malin Biller, som jag inte har läst något självbiografiskt av, men väl en seriebearbetning av Kvartetten, som sprängdes. Och så är det Simon Gärdenfors, som jag inte har läst något alls av, mer än de bildcitat som finns med i avsnittet om honom, men det kan bli ändring på det. Omslaget är förresten en snitsig anspelning på en klassisk serieteckning, återanvänd mer än en gång tidigare. Först var Ernie Bushmiller (känd för Lisa och Sluggo), sedan kom Art Spiegelman (känd för Maus I och Maus II), och sedan är den också använd av Mats Jonsson.

Jag ska förstås inte göra något försök till seriös recension av en doktorsavhandling, men konstaterar ändå att den är intressant och relativt lätttillgänglig. Förutom de tre fallstudierna - med relativt olika infallsvinklar, beroende på respektive författares särskilda perspektiv - finns det också en allmän genomgång av tematik och berättarstrategier i den grafiska självbiografin i Sverige, utgående från ett trettiotal verk. Är man intresserad av serier kan man gärna bilda sig genom att läsa det här också, även utan att ha det som kurslitteratur. Om inte annat får man lästips.

2 kommentarer: