torsdag 19 december 2019

350. Hans Sahlmén: Mord var hennes liv


Som bredvidläsning till mitt Maria Lang-projekt under året har jag haft den här lilla privatpublicerade skriften, fjärrlånad från Västerås för några år sedan och kopierad (för eget bruk). Den innehåller en sammanfattning av hennes memoarer, tyvärr inte så välskriven. Vidare finns det sammanfattningar av alla Langs vuxenböcker, och för dem vill jag utfärda en direkt varning. Om man har den minsta tanke på att läsa böckerna ska man göra det i stället, för här avslöjas i stort sett allting utom mördaren, och ibland är det så tydligt vem det är att man inser det om man jämför sammanfattningen och personförteckningen i själva boken.

Det som finns här men ingen annanstans jag har hittat är en del statistik över medverkande, mordmetoder, gifter, mordplatser (Skoga är scenen för 25 av 42 böcker) med mera. Tyvärr identifierar jag en del sakfel, vilket gör att jag undrar hur tillförlitligt resten är. Det är synd att det inte är bättre utfört, för idén är inte dum, och författaren uppenbarligen intresserad och engagerad. Han har liksom jag betygsatt, dock med femgradig skala, och vi är överlag överens:



om den sjunkande kvaliteten efter hand. Men om Dubbelsäng i Danmark är vi uppenbarligen inte alls ense. Karaktäristiken att hon först skrev tio läsvärda, därefter tio läsbara och sedan drygt tjugo till verkar ändå stå sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar