måndag 10 april 2023

30. Lina Hagelbäck: Poetskötsel


Enligt baksidestexten är detta en diktroman, som väl i sig rymmer en motsägelse. Det är alltså inte en längre berättelse i diktens form, utan tjugo kapitel som handlar om en poet och en terapeut och deras möten. Ibland tar terapin formen av att poeten skriver dikter, som då finns med i den text vi läser. Annars är det prosa, ibland i dialogform, ibland berättat av en osynlig iakttagare.

Jag blir inte klok på vad jag egentligen tycker om det här. Boken som sådan är lite för långt utanför vanlig litteratur för att jag ska känna att jag kan tillgodogöra mig den. Däremot innehåller den ett antal fina formuleringar, inte utan humor här och var. Eftersom det är en förhållandevis kort text kan man läsa hela med den behållningen, och det kan vara gott nog.

2 kommentarer: