lördag 18 januari 2014

5. Vilhelm Moberg: Min svenska historia. Från Oden till Engelbrekt


Vilhelm Moberg skrev i många genrer, men jag har inte läst särskilt mycket av honom, faktiskt. Eftersom den här har stått hos mig sedan 1999 tyckte jag det var dags nu, inte minst med tanke på temat (som går ut på att under 2014 läsa 100 böcker som jag redan hade vid årsskiftet men inte har läst).

Hans ambition är att skriva folkets historia och inte elitens, som han menar att det traditionellt har gjorts. Man är inte så originell om man, som jag, tycker att han inte riktigt lyckas. Ändå har han ett annat angreppssätt än många andra, och det handlar ibland till exempel om trälar, bönder och kvinnor på ett sätt som historia inte brukade göra. Jag tycker det var intressant och lättläst och kommer att ta itu med del två relativt snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar