lördag 28 november 2015

112. Sheridan Le Fanu: Carmilla


En idé med den pågående novellutmaningen är ju att man ska få tips av varandra, och den här hittade jag fram till just så. Jag räknar den som nummer 13 på listan, en skräcknovell, och räknar med att få något annat tillfälle att läsa en 1800-talsnovell. Men det är ett intressant pusslande med det, lite som att spela Yatzy.

Den här berättelsen kom 15 år före Bram Stokers Dracula. Jag har inte läst vare sig den eller så mycket annan vampyrlitteratur, men en hel del av inslagen känner man ju igen i alla fall. Redan här finns de med, ibland så man småler åt sådant som att någon har spetsiga tänder. Jag blir kanske inte så skrämd, men miljön med det ensliga slottet i Centraleuropa är - även om den senare har blivit närmast överanvänd - mycket suggestiv.

Frågan är förstås om detta är en novell. Wikipedia kallar det en novella, vilket ska vara "longer than a short story but shorter than a novel", och översätts med "kortroman". Definitionen där tyder på att gränserna är inte så lite flytande, och kanske inte heller helt överförbara mellan olika epoker och språkområden. En anledning för mig att räkna denna berättelse som en novell (och i varje fall låta den ingå i denna utmaning) är att den ursprungligen kom ut i bokform tillsammans med fyra andra berättelser, inte som här på egen hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar