lördag 28 november 2015

113. Agatha Christie: Döden i floden


Jag har faktiskt inte tidigare läst något ur Novellix utgivning, men sympatiserar mycket med idén att ge ut noveller i det här formatet, ett par centimeter kortare än en vanlig pocket och på sådär 30 sidor. Nu fick jag för ett par månader sedan deras Agatha Christie-box med fyra blandade historier, och det är ju om inte annat ett utmärkt sätt att jobba upp statistiken, om man räknar varje novell som en bok. Och eftersom det här är min egen blogg bestämmer jag det.
I den här första (men jag ser nu att jag inte har läst i nummerordning) är det miss Marple som är på sammanträde i Tisdagsklubben. Den kände jag faktiskt inte till tidigare, men det var där hon började sin karriär som problemlösare, i ett antal noveller, så småningom samlade i The Thirteen Problems. Den träffas hemma hos överste och fru Bantry, som ju figurerar i senare Marple-sammanhang, och innefattar också Sir Henry Clithering, den tidigare Scotland Yard-chefen, som också är en återkommande figur.

Det är väl naturligt att det på det här utrymmet inte kan bli en lysande deckargåta, men jag tycker ändå det är mycket läsvärt. Inte minst är bymiljön i Saint Mary Mead utmejslad redan här, och till frukost äter man "njure och bacon".

2 kommentarer:

  1. Läste Döden i floden alldeles nyligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här boxen verkar ha blivit en succé för Novellix. Själv är jag lite inne på att läsa hela samlingen The Thirteen Problems.

      Radera