lördag 28 november 2015

114. Agatha Christie: Diomedes hästar


I den här, för min del andra, novellen av Christie i Novellix utgivning är det Hercule Poirot som löser problemet, som för en gångs skull inte handlar om ett mord. Novellen ingick ursprungligen i The Labours of Hercules, som jag bestämt tror att jag har läst någon gång för länge sedan, men nog kan vara mogen att återvända till (det vill säga har glömt det mesta av). Poirots inblandning i fallet känns för mig lite krystad, men det glömmer man, när han dyker upp hos lady Carmichael på ännu ett av de engelska lantgods som verkar vara det enda jag läser om just nu.

Christie var född i Torquay på engelska sydkusten, vilket ger en rolig bakgrund till en kapitelinledning: "Det har med rätt eller orätt sagts att varenda människa har en moster i Torquay." Mer om det blir det dock inte just här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar