lördag 16 juli 2016

68. Einar Már Guðmundsson: Riddarna av runda trappan


Ett inlägg hos en bloggkollega och bokcirkelkompis fick mig att titta lite närmare på vad jag har av isländsk litteratur. Inte så mycket, men tillräckligt för att kunna göra ett litet semestertema av det, och det behöver inte bli bara Arnaldur Indriðason utan en och annan hittills oläst också.

Den här barndomsskildringen blev Einar Már Guðmundssons genombrott som författare redan 1982. Han berättar om en sexårig pojke i Reykjavík i början av 1960-talet (det märks om inte annat på de ofta omnämnda nylonskjortorna och terylenebyxorna). Det handlar om sådant som att det värsta som kan hända är att man inte blir bjuden på ett kalas, och andra episoder som fyller någon vecka. Det händer på en gång ganska mycket, eftersom småsaker på barns vis förstoras upp, och ganska lite, eftersom det är ett rätt vanligt vardagsliv för huvudpersonen och hans familj. Så småningom händer det något värre än en utebliven kalasinbjudan, men då är boken nästan slut.

Det är inte så mycket mer än namnen som signalerar Island här; någon gång förstår man att man befinner sig nära polcirkeln med tanke på dagens (och nattens) längd. Annars skulle det kunna vara i någon liknande förort i Sverige eller annat västeuropeiskt land. Det är förstås intressant på sitt eget sätt, att så väl lyckas fånga det universella i att vara sex år.

5 kommentarer:

  1. Hej igen, jspr!
    Hittde en site som du nog känner till, men om inte så heter den www.deckarskolan.com. Den innehåller bl a ett par listor som är "no, no!" för deckarförfattare, posten har titln "20 regler för att skriva deckare".
    Undrar f ö om du läst något av Ann Cleeves? Har på svtplay sett några avsnitt med hennes polis Perez. Jag gillade dem för den svindlande vackra men oerhört karga miljön (Shetlandsöarna),den välsignade avsaknaden av biljakter - och för Perez, som lågmält löser fallen med intelligens, empati och känsla för psykologi och människorna på de karga öarna (där han bott i hela sitt liv). Och för den härliga lokala skotskan! Avsnitt 5 ligger kvar i 5 timmar till, och avsnitt 6 i 7 dgr till.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Jag har inte läst Ann Cleeves, men har Shetland på DVD. Hittills har jag sett två avsnitt, det vill säga ett fall, och det var som du säger, vackert och välgjort.

      Radera
  2. Jag har läst ett par böcker av Einar Mar, men har nog kommit fram till att de nog inte är något för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag kommer nog inte att leta efter mer av honom. Det var inte dåligt men inte heller något jag uppskattade efter förtjänst. Då läser jag hellre en Arnaldur till. :)

      Radera
    2. Ja, Arnaldur blir man sällan besviken på ;)

      Radera