onsdag 20 juli 2016

69. Suzanne Collins: Catching Fire


För tre år sedan läste jag den första delen i den här trilogin, men sedan kom jag av någon anledning inte vidare. Det är ändå en prestation att jag lyckats hålla mig i stort sett spoilerfri vad gäller denna och den sista delen, så mycket som det har skrivits om både böcker och filmer.

Det är svårt att säga något som inte redan är sagt; i samband med den första delen tyckte jag alltså att själva konceptet med en tv-sänd tävling där alla utom en dör har något alldeles speciellt. Men i den här delen blir det mer av den revolt mot regimen, som jag gissar ska kulminera i den sista boken, och där tappar man mig. Jag tycker helt enkelt inte att det är riktigt trovärdigt att en mångårig diktatur är så hotad av en tonårsflicka som inte följer (hunger)spelreglerna. Och om det vore så farligt, då har en sådan regim helt andra medel att ta till än vad de visar här. Kanske man ska vara mer jämnårig med huvudpersonerna för att ta till sig konceptet fullt ut, men böckerna har ju ändå tilltalat även vuxna. Nu ska jag ändå försöka komma igenom den tredje också, för det är ju på ett plan lättläst och välskrivet, och därmed inte svårt att ta sig igenom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar