fredag 8 juli 2016

65. David Forrest: Och till min brorson Albert lämnar jag den ö jag vann av Fatty Hagan på poker


Om en titel är tillräckligt lång fungerar den som en sammanfattning av bokens handling. Det handlar alltså om Albert som får ärva en ö - tyvärr inte den blomstrande idyll han väntat sig utan en kobbe utan växtlighet och bebodd endast av några skarvar. Men när han kommer dit ligger där en Victoria [sic] och solar, och tycke uppstår. Sedan utvecklar det sig till en skröna, egentligen med ganska svart humor, lite i samma anda som filmen Dr Strangelove. I dimman går nämligen ett sovjetiskt spionfartyg, maskerat till fiskebåt, på grund på ön, och Victorias far, en ginmarinerad advokat på dekis, gör sig nyttig genom att hyra ut halva ön till Sovjetunionen. Den andra halvan besätts raskt av USA, som inte vill ha en sovjetisk flottbas strax utanför Cornwall.

Det som i övrigt driver handlingen framåt är Alberts försök att få ligga med Victoria (hon är inte ovillig men det är ju så svårt att hitta något privat ställe på ön) och Victorias fars intresse av alkohol och pengar, gärna i större mängder. Jag tror kanske att det här skulle göra sig bättre som film (eller TV-serie) än som bok, för det blir lite tröttsamt när dessa teman återkommer med mindre variationer. Enligt baksidestexten på den här pocketen från 1990 skulle det bli en film, men jag kan inte hitta några spår av den. En gissning är ändå att det var de planerna som fick boken översatt ett par decennier efter att den kom ut i original.

2 kommentarer:

  1. Finns det någon som kan sälja den för mig? Det är jätteviktigt... Min mejl: ingawahlberg5@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr har jag inte kvar min, men lycka till med sökandet!

      Radera