onsdag 3 augusti 2016

73. Ewa Nilsson: Vägen till dina rötter


Valda delar av den här läste jag våren 2015 när jag gick en nybörjarkurs i släktforskning. Sedan har det inte blivit någon riktig ordning på vare sig att läsa resten eller att samla ihop mina fynd som man ska. Nu tog jag i alla fall tag i den här delen, för det var ganska lite kvar. Sedan får vi se hur det går med fynden.

Jag är ju inte på minsta sätt expert i ämnet, men tycker att det är en bra introduktion om man inte har sysslat med släktforskning (förmodligen också om man har gjort det för ganska länge sedan, för det har ju hänt saker med digitalisering och sådant). Man får reda på vad man behöver i rätt ordning, kanske någon gång lite övertydligt, men hellre det än tvärtom. Jag kan tänka mig att boken fungerar även om man inte går en organiserad kurs. Det enda jag är lite missnöjd med är den synnerligen blandade litteraturlistan på slutet, som innehåller så olika saker att den nog borde ha delats in i avsnitt för att man ska ha riktig nytta av den. Det finns också gott om lästips i anslutning till olika avsnitt i själva texten, och där fungerar de bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar