torsdag 4 augusti 2016

75. Jakob Nilsson: Färjkarlen


Det här andra albumet av Jakob Nilsson med Stieg Trenter-deckare som förlaga bjuder på små belöningar för den uppmärksamme. Både Trenter och K W Gullers (förebilden till Harry Friberg) dyker på sätt och vis upp, men jag ska inte avslöja var och hur. Och den av mig tidigare efterlysta närbilden av någon måltid kommer här och fyller en halv sida:


Av helt privatnostalgiska skäl tyckte jag det var roligt att en Saab fick vara med lite:



Det flödar över av både Stockholms- och Göteborgsmiljöer, så jag har inte tagit mig tid att lokalisera alla, men eftersom en av dem var försedd med adress använde jag min favorit Google Maps. Här är det Harry Friberg som kommer till Högbergsgatan 76B på Söder:



Det är ju tydligt att tecknaren har gjort sin hemläxa. Telefonkiosken är förstås borta vid det här laget, men när man läser förlagan är det frågan om den alls har funnits, för Friberg ringer från en tobaksaffär i närheten:


Den "mjölkvit[a] triangeldosa[n]" syns lite dåligt, men ställer man sig nära syns den (eller eventuellt dess efterföljare).

Det är som synes väldigt snyggt och den avskalade stilen (som jag har läst mig till heter ligne claire) passar förstås särskilt väl till något som utspelar sig 1961. Kongenialt, kunde man säga om det inte läte så pretto.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar