tisdag 12 september 2017

147. Max Andersson: Utgrävningen


För några veckor sedan hade bloggen Lyrans noblesser ett inlägg på temat graphic novels, som fick mig att på nytt passera stadsbibliotekets avdelning för vuxenserier och botanisera i utbudet. Varje gång tänker jag att det är överraskande stort och varierat. Serier är verkligen inte bara Tintin och Bamse, och jag ska också försöka frigöra mig från fördomen att serier läses av folk som inte läser böcker. Jag läser ju själv serier, till exempel.

Det här är enligt baksidestexten en "existentiell deckare fylld av situationskomik" och enligt omslagsfliken "helt och hållet baserad på verkliga drömmar". Det sistnämnda är en alldeles rimlig förklaring till att ett hus är felkonstruerat så att fönstren inte har hamnat i ytterväggarna utan mellan lägenheterna, för att inte tala om hur naturligt alla medverkande tycker att det är så. På samma sätt är det en helt surrealistisk värld med skiftande perspektiv, snabba transporter, underliga samband och pinsamma fantasier, där det nog inte är meningen att man ska kunna hålla reda på allt och alla. Ibland är det mycket roligt, men lika ofta ganska obehagligt.

Det är inte heller mycket Tintin eller Bamse över de svartvita helsidesbilderna:


Det finns verkligen en mångfald i genren även vad gäller det rent grafiska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar