tisdag 6 november 2018

271. Alf Henrikson: En vikingafärd till Vinland


De Litterära Sällskapen - en samarbetsorganisation för slika - har 117 medlemmar, så det finns gott om sällskap att vara med i. Själv har jag ransonerat och är av svenska sådana bara med i Alf Henrikson-sällskapet, eftersom man får en trevlig tidning och en trevlig årsbok. Årsboken har dessutom blivit allt mer intressant på senare år, när den har innehållit tidigare outgivet material, eller ibland sådant som inte funnits samlat i den formen.

Årets utgåva, som landade hos mig för några veckor sedan, innehåller vad författaren kallade en pocketopera, ett kort sångspel, som ursprungligen var avsett för TV på 70-talet. Därav blev intet, men den är fullt läsbar i den här formen. Det handlar om en grupp vikingar som via Irland tar sig till Vinland och via Frankrike hem igen. Det har viss spexton genom sina anakronismer; bland annat träffar vikingarna på Hiawatha på Manhattan. (Och så fick jag lära mig lite mer om den gestalt som för mig mest har varit Disneys.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar