fredag 23 november 2018

283. John Ajvide Lindqvist: Nina i knipa


Ett tag i början läste jag John Ajvide Lindqvists böcker efter hand som de kom, men sedan hamnade jag på efterkälken av oklara skäl. Men eftersom jag inte har mentalt släppt honom ville jag gärna skaffa den här specialutgåvan. Det är en novell som han har skrivit efter en Bamse-serie, och det är förstås intressant att se vad han kan göra av det, och hur han skriver spännande för en målgrupp som inte är gammal nog för hans vanliga böcker.

Jag är inte på minsta sätt Bamse-konnässör, snarare tvärtom, skulle jag säga. Men så mycket har jag förstått att det är kapitalisten Krösus Sork som är den store skurken (inte längre Vargen), och det är förstås en av hans fabriker som ligger bakom fiskdöden i sjön, där Lille Skutt och hans familj är på picknick:


Sedan blir det något så otippat som wallraffande, för Nina Kanin får jobb i fabriken och skriver om skandalen i Folkets Blad.

Sist finns ett ytterligare Bamse-avsnitt, en repris från 1973, som underlag för en tävling om att skriva en novell efter serieförlaga. Den är ganska mycket enklare, och inte minst utspelar den sig på den tiden Vargen var elak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar