måndag 4 mars 2019

49. Raymond Chandler: Den stora sömnen


Den där bokcirkeln jag är med i börjar härmed på en ny omgång med nytt tema. Vi gör så att vi väljer bok varsin gång i varje omgång, och oftast har vi ett tema, ibland inte. Den här gången är temat de sju dvärgarna, vilket passar bra, eftersom vi är sju deltagare i cirkeln. Var och en har genom lottning fått en dvärg att välja bok utifrån, och idag började vi alltså med Trötter.

Vi var flera i cirkeln som tyckte att den här hårdkokta deckaren var parodisk, men då ska man komma ihåg att det här är originalet som har parodierats många gånger om under de åttio år som har gått sedan den kom ut. Det handlar om privatdeckaren Philip Marlowe som engageras av den döende general Sternwood för att reda ut en utpressningshistoria, men efter hand dras in i allvarligare brottslighet med förgreningar både här och där. Vapen och vampar (på omslaget Lauren Bacall från den lika kända filmen från 1947) avlöser varandra i det påfallande regniga Kalifornien medan Marlowe gräver vidare på ett ganska ostrukturerat sätt.

Jag läste den här boken för fem år sedan, inte heller då självvalt, men nu är jag beredd att konstatera att hårdkokt deckare inte är min favoritgenre. Troligen kommer jag inte att återvända till Chandler, trots att han tydligen nu ges ut på nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar