lördag 21 oktober 2023

96. Mattias Edvardsson: Lova mig tystnad



Något av Mattias Edvardssons signum är att han berättar sina historier ur flera perspektiv. I sina tidigare böcker har han hanterat det på olika sätt, och laborerat med olika tidsplan och olika huvudpersoner. Ofta har jag imponerats av hans hantverk, och eftersom han gör ungefär samma sak i den här boken är det kanske underligt att jag inte är så imponerad den här gången. Här är det snarast frågan om att historien har klippts sönder och berättas för oss i två olika tidsplan, ett med utgångspunkt från det mord som sker, ett annat som tar sin början ett år dessförinnan och så småningom konvergerar med det första. Det blir berättartekniskt effektfullt, men fungerar inte tillsammans med det växlande berättarperspektivet, där vi får följa med ett antal olika karaktärer, men bara när det passar berättaren. Mitt intryck blir att det är en uppvisning i konstruktion, inte något som tillför något.

Själva berättelsen utspelar sig i Trelleborg, Edvardssons födelsestad, inte i Lund, där han har förlagt sina tidigare böcker. Det är tydligt att han behärskar miljön, men det blir lite fler gatunamn och näringsställen än nödvändigt. Jag gissar att föräldragenerationen i de tre familjer som står i centrum är ungefär i hans egen ålder och att han är på sin mammas gata (förlåt) när han har placerat intrigen där. Bokens starka sida är också skildringen av en småstad och hur det är att bo där man är född och uppvuxen och känner alla (och - inte minst - där alla känner en). Det tror jag att många kan relatera till även om man aldrig har varit i Trelleborg.

Föräldragenerationen har också ungdomar, mer eller mindre välanpassade i övre tonåren med mer eller mindre fasta livsplaner. Ett spår handlar om den utsatthet som dagens ungdomar kan känna med sociala medier och allt annat som interfererar med en tillvaro där skola och godkända fritidssysselsättningar står i fokus. Det är givet att mobiltelefonerna spelar stor roll i en intrig av det här slaget, men om jag inte helt har missat något är det en telefon som borde antingen konstateras vara borta eller också återfinnas och genomsökas. Annars är intrigen som sådan välkomponerad och sammanhängande - det är utförandet som jag inte går med på den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar