lördag 26 januari 2019

16. Anton Berg: De Aderton


Anton Berg är radiojournalist, liksom den här bokens huvudperson Axel Sköld. De verkar dessutom producera sig inom samma genre, dokumentärer och podcasts, så jag undrar förstås hur mycket annat de har gemensamt.

Axel Sköld kommer i sitt researcharbete över material som tyder på att det finns ett samband mellan Palmemordet, krigsmaterielinspektören Carl Fredrik Algernons död i tunnelbanan och journalisten Cats Falck, som hittades död i en bil som hamnat i vattnet i ett hamnområde i Stockholm. Alla de tre dödsfallen är ju högst autentiska och vart och ett för sig inbjudande till konspirationsteorier. Den som vill låna dem till en fiktiv skildring har en fin balansgång att gå för att inte själv uppfattas som en foliehatt. Däremot är det förstås helt realistiskt att Axel flera gånger blir kallad för det.

"De aderton" i titeln är inte Svenska Akademien utan något annat; vad ska inte avslöjas här. Men det är bra fart i berättandet även när Axel ägnar sig åt normalt stillsamma sysslor som skärgårdsliv och arkivstudier. För det mesta är det för min del helt trovärdigt inom fiktionens ram. Möjligen undrar jag vad det är för ett arkiv som förvarar 1700-talsbrev i plastfickor.

Thriller är inte min bästa genre inom spänningslitteraturen, och jag vet inte riktigt varför den här fick följa med hem från biblioteket. Men den duger utmärkt som förströelse, och är svår att lägga ifrån sig, vilket väl är ett bra betyg på den här sortens bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar