tisdag 22 januari 2019

14. Tove Jansson: Småtrollen och den stora översvämningen

Småtrollen och den stora översvämningen - Tove Jansson

Vilken av Muminböckerna det var som jag läste och inte uppskattade i tioårsåldern minns jag inte längre, men jag tror inte det var den här. En gissning kan vara Kometen kommer, eftersom jag var intresserad av astronomi. Det jag minns var en synnerligen olustig stämning som har avskräckt mig från vidare bekantskap i över trettio år. Men ibland kan mediet ändra på sådant, så jag vill gärna ge de här ljudböckerna, inlästa av Tove Jansson själv, en chans.

Formatet på den här första boken är behändigt, strax under en timme. Sedan växer de - i takt med läsarna, kan man tänka sig - men når aldrig ohanterligt omfång. Här är det en ganska enkel historia där Mumintrollet och hans mamma samtidigt flyr undan en översvämning och letar efter Muminpappan. På vägen träffar de, och i något fall plockar upp, karaktärer som jag skulle tro återkommer i senare böcker. Till sist hittar de sitt kakelugnsliknande blåa hus, som översvämningen har fört till det vi nu känner som Mumindalen. Men det här behöver jag ju inte berätta, för alla ni andra har rimligen läst alla de här böckerna, och den som till äventyrs inte har det kan hitta massor av information på annat håll på nätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar