måndag 24 juni 2019

135. Tara Westover: Allt jag fått lära mig

Allt jag fått lära mig - Tara Westover

Bokcirkeln nådde ikväll halvtid i det pågående temat, där varje bok ska ha anknytning till en av de sju dvärgarna. Den här gången var det Kloker.

Tara Westover skriver om sin uppväxt i en mormonfamilj i Idaho, men religionen är bara en liten del av det som skapar den dysfunktionella tillvaron. Familjen, framför allt pappan, ställer sig utanför samhället på många sätt - barnen går inte i skolan, man konsulterar inte sjukvården och man lägger upp lager av bränsle och andra förnödenheter för den framtid som ska komma då samhället inte fungerar. Samtidigt ägnar han sig inte helt utan framgång åt affärsverksamhet i bygg- och skrotbranschen, vilket ändå kräver viss interaktion med kunder och uppdragsgivare. Det är inte alldeles tydligt, men man kan kanske anta att de i huvudsak finns inom samma religiösa åskådning. Mamman driver en egen rörelse med dekokter och annan alternativmedicin.

Ur detta kommer då Tara, som är yngst av sju syskon och måste ha en enorm drivkraft för att - utan att ha gått i skolan - ta sig till och genom det högre utbildningssystemet genom först självstudier, sedan "högskoleprov" och universitetsstudier. Och så skriver hon alltså den här boken, som jag hade missat, men som har blivit mycket uppmärksammad.

Det här är inte den sortens bok jag brukar välja själv, men visade sig vara oväntat intressant. Trots det tunga ämnet är den långt ifrån outhärdlig att ta sig igenom, utan klarar sig på en relativt distanserad och neutral ton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar