fredag 17 april 2020

71. Torgny Lindgren: Hummelhonung

Hummelhonung - Torgny Lindgren

Torgny Lindgren har blivit en av mina lyssningsfavoriter, men i annan form än när han själv läser har jag svårt att ta till mig hans böcker. Jag är glad att ha lite kvar att lyssna på, och ska försöka dra ut på det så länge det går, så jag har något att se fram emot.

Här handlar det om en författarinna som reser runt och håller föredrag om sina böcker. Varken föredragen eller böckerna verkar locka stor publik. Bland de få deltagarna när hon är i ett västerbottniskt församlingshem finns Hadar. Det visar sig att hon ska övernatta hos honom, i stället för på pensionat eller liknande. På natten snöar det, så hon kan inte ta sig därifrån. Just inom synhåll bor Hadars bror Olof, som han inte har träffat eller pratat med på många år.

Det här är det enkla men geniala upplägget. Författarinnan stannar kvar i vindsrummet hos Hadar, skriver på sin nästa bok och går mellan de två bröderna, som hatar varandra djupt och innerligt. Hur det hänger ihop med bakgrund och motiv ska förstås inte avslöjas, men det är snyggt och prydligt.

Snygga och prydliga är däremot Hadar och Olof icke. Förutom den snitsiga intrigen är det här en rentav äcklig bok, som förslagsvis inte läses till måltiderna. Men han kommer undan med det, med den misär som råder och med det underliga i att författarinnan stannar kvar där. Vad man än tycker om det så är det oförglömligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar