lördag 11 april 2020

62. Johan Jönson: Marginalia


Min målsättning att läsa alla de fem nominerade till Sveriges Radios lyrikpris höll på att falla på målsnöret med detta sista verk. För mig är det svårtillgängligt, och jag inser inte ens på vilket sätt det skulle ge mig något om jag lyckades komma nära det. Har man inget intelligent att säga om innehållet kan man ändå reflektera lite över formen, där utsidan kombinerar de uppgifter som normalt brukar finnas där:


med sådant som annars återfinns på baksidan, som streckkod och ISBN-nummer.

Texten är satt med rak vänstermarginal på vänstersidorna:


och motsatsen på högersidorna:


Som synes ingår det enstaka rader med annat typsnitt, som verkar bilda en egen text, där fokuset i varje meningsfragment är pengar. Den övriga texten väjer inte för kroppsdelar, kroppsfunktioner, kroppsöppningar och kroppsvätskor, vilket inte heller bidrar till läsvänligheten för min del.

Som om det inte vore nog så består det här verket av två volymer. Den tunnare av dem återfinns i ett separat inlägg, men det är tydligt (inte minst av ISBN-numren) att de ska ses som en helhet, och de är också nominerade tillsammans.

Motiveringen till att den är nominerad finns här, tillsammans med de övriga fyra. Det ska trots allt bli intressant att lyssna till litteraturveckan i P1 om ett par veckor, när priset ska delas ut och man kanske får lite klarhet i vari det fantastiska består.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar