onsdag 15 april 2020

68. Halfdan Pisket: Desertör


den distanskurs om tecknade serier som jag läste i höstas tipsades det ganska ymnigt om serieromaner som kunde vara lämpliga för studium - bland annat denna. Den blev inte läst då, men varför inte nu.

Författaren har intervjuat sin far om dennes uppväxt och ungdom i en by i Turkiets nordöstra utkant, men redan när det börjar har han hunnit bli gammal nog att hamna i fängelse för att han har deserterat från den turkiska armén:


Stilen med svart och vitt i skarpa kontraster snarast förstärker det utsatta i tillvaron, men jag blir inte helt fångad av historien. Jag undrar om det beror på att den så mycket lutar sig mot textplattor i rutorna och nästan saknar dialog. Det finns två delar till, men just nu är jag inte säker på om jag kommer att ta mig an dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar