måndag 13 april 2020

66. M. J. Ware: Harry Plotter and The Chamber of Serpents

Harry Plotter and The Chamber of Serpents, an Unofficial Harry Potter Parody - MJ Ware

Med tanke på det enorma genomslag som böckerna och filmerna om Harry Potter har fått är det inte förvånande att det också har uppstått en rik flora av parodier. Jag har inte ansträngt mig för att ta del av dem, men den här tipsades jag om av ljudbokstjänstens automatik.

Det handlar om amerikanske Austin som hamnar på Hogwarts, till synes utan att veta vad det är för ett ställe. Han är jämnårig med Harry, Ron och Hermione, men av oklar anledning kommer han till skolan ett år efter dem. Det betyder att han har fullt upp med att komma ikapp, för han börjar tydligen inte i första årskursen, och det blir inte bättre av att han sorteras in i elevhemmet Slipperen. (Harry och de andra hör här till Gryffinbore.) Det räcker inte riktigt för mig att Harry heter Plotter, Hermione heter Danger och att rektorn heter Dumblesnore för att det ska bli roligt. Intrigen tar stor hänsyn till vad som händer i den bok i kanon som handlar om det här året, men den är också lite för lik förlagan. Allt är gjort med stor kärlek till originalet, och möjligen lite för stor respekt. Det har vad jag har sett inte kommit fler delar i den här serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar