fredag 17 juli 2020

132. Annie Proulx: Brokeback Mountain



Den här novellen är väl mest känd som förlaga till filmen med samma namn, men är väl värd att läsa för sin egen skull. Själv har jag tidigare bara hört en uppläst version på engelska, men den här översättningen duger bra. Innehållet är så känt att det är svårt att säga något nytt och originellt, och det är också svårt att frikoppla sig från filmen. Jag noterar i alla fall att Jake Gyllenhaal och Heath Ledger, som är så självklara i huvudrollerna inte motsvarar beskrivningarna av de båda cowboyerna här.

2 kommentarer:

  1. Det var så länge sedan jag såg filmen att jag kunde frikoppla mig från den och se den som något eget. Jag gillade novellen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är verkligen bra, och hade inte filmen funnits hade man ändå tyckt det.

      Radera