fredag 14 mars 2014

24. Jorge Luis Borges: Fiktioner


Månadens bokcirkelbok (på temat Sydamerika) var en samling "fiktiva essäer", en genre som tydligen inte tilltalade gruppen så värst, för det var bara jag som hade läst hela boken. Jag tycker å andra sidan att det här nog hade kunnat vara bra om man hade ägnat det lite mer koncentration och analys. För slöläsning passar det inte alls. Det känns också lite ovant att läsa skönlitteratur med fotnoter. Trots att jag inte var så noggrann som man borde upptäckte jag ändå några genomgående teman: nordiska namn, speglar, labyrinter och bibliotek. (En av essäerna handlar delvis om Lund, vilket ju var extra roligt.) Vid tillfälle kan jag nog tänka mig att återkomma till Borges, för det känns som om det finns några bottnar till att hitta här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar