söndag 2 april 2017

29. Denise Mina: Flickan som lekte med elden


Före jul läste jag serieversionen av Stieg Larssons första Millennium-deckare med manus av Denise Mina. Hon har också skrivit manus till den här andra delen, som dock är utkommen i ett band. Det är 272 sidor på tjockt papper, så det blir en ganska tung volym, inte riktigt något för sängläsning.

Tecknarna är Leonardo Manco och Andrea Mutti, som av baksidesfliken verkar kända i den genren, men var okända för mig. Det är gjort i en ganska actionpräglad tecknarstil - mer Agent X9 än Åsa-Nisse, om man säger så. Liksom i den första delen speglar också stilen innehållet i de olika avsnitt där Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander befinner sig på olika håll:


Jag har inte läst böckerna, men det skulle vara intressant att göra det nu. Den lite ryckiga berättartekniken gör att jag ibland har svårt att följa med, åtminstone om jag vill förstå varför de medverkande agerar som de gör ibland. Det finns kanske förutsättningar för att det blir tydligare i skrift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar