lördag 31 mars 2018

66. Maj Sjöwall och Per Wahlöö: Sista resan och andra berättelser

Sista resan och andra berättelser - Sjöwall och Wahlöö

När den här bloggen var ny för sådär fem år sedan läste jag som ett av mina första strukturerade projekt Sjöwall/Wahlöös tio romaner om Martin Beck och hans poliskolleger. Sedan blev det ju inte så mycket mer från dem, eftersom Per Wahlöö avled (även om han också har skrivit ett antal böcker på egen hand före och under deras samarbete). Här har det samlats ihop lite novellistik av dem; det är tre gemensamt författade, en mycket tidig av Per Wahlöö och en ganska sen av Maj Sjöwall. Dessutom finns det med ett avsnitt som kallas "Inblickar", som är lite brev och några korta texter från olika sammanhang där de berättar om sitt författarskap. (Ett av breven kunde för min del ha utgått, eftersom det bjuder på intimiteter som vi inte behöver veta. Men nu är ni väl nyfikna förstås.)

De tre gemensamt författade novellerna behandlar på olika sätt marina temata, och en av dem, "Befälhavaren", går utmärkt att använda för novellutmaningens nummer 26, en novell med något från havet i titeln. Om man inte på annat sätt kan märka vem som har skrivit den så är det något sjöwallwahlööskt över hans namn. Han heter Sixten Lexer Alexander Maximilian (Svensson) och går under namnet Slam.

För min och, skulle jag tro, många andras del är den här samlingen mest en kuriositet, ett sätt att få läsa lite mer av författarna, och dessutom sådant som annars hade varit omöjligt att få tag i, eftersom det har varit publicerat i olika tidskrifter. På några ställen glimtar det till, men annars tycker jag inte att det riktigt håller samma klass som romanerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar