fredag 11 oktober 2019

270. Kamratpostens deckargåtor


Deckaren på omslaget får mig att tänka på när seriefiguren Kalle blir den hårdkokte Tracer Bullet. Och om hatt och trenchcoat inte vore nog så får man klichén med fullmånen som delvis skyms av förbiilande moln.

Här ryms trettio gåtor och deras svar. Med två sidor per gåta till sitt förfogande - inklusive en bild - har författarna inte så stort utrymme att lägga ut villospår, utan det går ofta lätt att hitta den detalj som ska leda till lösningen, helt enkelt för att det inte finns så många detaljer att välja på. Men de är välkomponerade utifrån sina förutsättningar, och jag är inte så förvånad över att många av dem är skrivna av Jan-Olof Ekholm eller Kjell E Genberg, båda flitiga författare i genren, och även för vuxna.

På 80-talet, när jag läste Kamratposten, minns jag inte att det fanns deckargåtor i tidningen. Det måste i så fall ha varit högst tillfälliga inslag. Den här boken som samlar dem är från 2001, vilket inte känns så länge sedan, men den ligger faktiskt närmare min Kamratposten-tid än nutid, inser jag. Och i minst ett av fallen har samhällsutvecklingen gjort att gåtans lösning faktiskt är alldeles felaktig idag. Den klarade jag heller inte, men annars lyckades jag faktiskt lösa alla de andra tjugonio.

2 kommentarer: