lördag 9 november 2019

296. Sara Bergmark Elfgren och Emil Maxén: Knäckarbanketten


Det hör inte till vanligheterna att jag bevakar nyutkommen barn- och ungdomslitteratur, men den här har blivit så uppmärksammad i bloggosfären att jag blev nyfiken. Och den är värd sin uppmärksamhet, tycker jag.

Genrerna korsas här; det är till strukturen en saga med återkommande tretal, diverse väsen samt kvinnan av börd och mannen av folket. Sedan är det möjligen också lite fantasy i det barocka - tidsmässigt - universum som författarna har skapat. Och så peruker på det.

Det handlar om två hertigar som har delat sitt ärvda slott och hela staden med en mur eftersom de inte kan komma överens om någonting. Nu har den ene, hertig Ludbert, bestämt sig för att ordna en tredagarsbankett för att en gång för alla knäcka sin bror, hertig Odert. Där frossas det på allt man kan tänka sig, men ingredienserna till en "kalabalikaladåb" saknas, och behöver ordnas fram.

För att vara barnlitteratur är det förhållandevis avancerat, tycker jag. Historien innehåller flera spår som man måste ha i huvudet, och det finns rätt många ålderdomliga och/eller ovanliga ord, men jag har läst att författarna har gjort så medvetet. Det ger också den rätta sagotonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar