fredag 18 april 2014

39. Selma Lagerlöf: Löwensköldska ringen


Jag har ett vagt minne av denna som högläsningsbok i skolan, men jag är ganska säker på att jag själv aldrig har läst den tidigare. Lite överraskad blev jag av att upptäcka att den är på bara knappt 100 sidor.

Berättelsen kan man få sammanfattad på annat håll, så jag nöjer mig med några blandade intryck. I genren spökhistoria, som jag kanske inte har som min favoritgenre, är det faktiskt riktigt bra, småkusligt och suggestivt. Att upplösningen på sista sidan kommer som en överraskning är en bonus. Vill man se det som en släkthistoria om Löwenskölds och ett par bondesläkter som också hamnar under ringens makt är det inte heller dåligt; väl utvalda episoder med ibland decennielånga uppehåll emellan för berättelsen framåt på ett drivet sätt.

I samma band:


finns också fortsättningen, Charlotte Löwensköld, som det kan tänkas att jag återkommer till. (Frågan om vad som då ska räknas som en bok anser jag vara avgjord genom Wikipedia och att pagineringen faktiskt börjar om när andra delen börjar.) Det finns i den här utgåvan sammanlagt tolv skinnband Lagerlöf som pryder sin plats i hyllan:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar