söndag 24 december 2017

272. Lars Lerin: Det tysta köket

Det tysta köket - Lars Lerin

Det är väl inte bara jag som tillbringar lite tid i bilen på julafton. Idag passade det lagom att höra den här knappt timslånga novellen av Lars Lerin, väl mest känd som konstnär.

Utan att egentligen innehålla någon traditionell intrig är det ett antal träffsäkra iakttagelser om företrädesvis äldre människor på värmländska landsbygden, troligen lite självbiografiskt, antar jag efter att ha läst på en aning. Det mesta utspelar sig i en halvavlägsen dåtid, när varubussen kommer på fredagar och blåbandsföreningens bibliotek är öppet två timmar varannan vecka och bara har kvar en som lånar (fast han har läst alla böckerna).

Jag blev överraskad över hur mycket jag uppskattade det här. Påminner det om något skulle jag säga att det är Slas' Vem älskar Yngve Frej, och sämre jämförelsematerial finns det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar