lördag 27 januari 2018

15. Henry Bronett: Kaddish. Historietter


Utan minsta planering blev den här novellsamlingen utläst idag på förintelsens minnesdag. Det passade bra även om det inte är huvudtemat, men eftersom ganska många av berättelserna på något sätt har anknytning till judisk miljö finns den ibland med i bakgrunden. Annars handlar det också om lite vilsna personer som på sitt eget sätt försöker hitta mening eller riktning i sina liv. Några noveller förstod jag mig inte riktigt på, men de bästa är faktiskt riktigt bra läsning i det lilla formatet. Jag hade säkert inte hittat fram till den här samlingen själv, men jag fick överta den efter en bokcirkelkompis - som förresten har bloggat om den här.

För novellutmaningen väljer jag en liten barndomsskildring med titeln "Barkbåtar", som passar bra till listans nummer 37, en novell vars titel börjar på samma bokstav som författarens efternamn.

2 kommentarer:

  1. Den här tycker jag verkar intressant! Hade inte hört talas om den tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var klart läsvärd! Jag visste inte ens att han skrev böcker.

      Radera