torsdag 4 januari 2018

2. Phaedra Patrick: Arthur Peppers diskreta charm


Den här må bra-boken (som den kallas enligt omslaget) hade jag nog inte hittat till på egen hand. Den är ett intressant projekt i regi av Anna med bloggen Fantastiska berättelser. Boken har turnerat landet runt sedan tidigt i höstas och på vägen försetts med anteckningar, understrykningar och vad man annars har känt sig föranlåten att göra. Nu går den tillbaka till den ursprungliga avsändaren.

Boken jämförs, både i de anteckningar mina föregångare som läsare har gjort och i recensioner, med En man som heter Ove. Det finns likheter, men Arthur som är huvudperson här, har inte Oves drag av ordningsman. Han har blivit änkling och ska städa undan sin frus saker, och då hittar han ett armband med berlocker (som jag gissar att originaltitelns "charms" syftar på, men som har slarvats bort i översättningen). De leder honom till ett antal personer som hans fru haft olika slags kontakter med innan hon gifte sig, och på vägen lär han sig en del om henne och en del om sig själv. Det är småtrevligt och rart, men det blir aldrig särskilt spännande, tycker jag. Och så är Arthur en aning för förnumstig för min smak, när han berättar för någon att han minsann lär sig saker om sig själv också.

Det här var ändå en bra bok att ha i ett projekt av den här sorten, för det gör lite gott att få bemöta bristerna i karaktärsteckningen (för att nämna något) i bläck i marginalen. Jag skulle säga att det är en typ av aggressionshantering som känns befriande, men som jag kanske trots det inte kommer att ägna mig åt med allt jag läser. (Det är förresten lättare att göra det om någon redan har skrivit lite, på samma sätt som det är lättare att lämna en odiskad mugg på diskbänken om det redan står två stycken där.) Just skildringen av Arthur är det jag har svårast för; han är alldeles för benägen att ändra sig vid 69 års ålder för att jag ska tro på det. Men det är lagom lättläst och engelskt för att duga som förströelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar